604 916 366 r_trzaska@aku-tech.pl

BDO dla sklepu internetowego

Czy wiesz o obowiązku BDO dla Twojego sklepu internetowego?

Sprawa BDO w sklepie internetowym

Skrót BDO bardzo zyskał na popularności pod koniec pierwszego kwartału 2022 roku. Dlaczego? Bowiem 15 marca minął ostatni termin możliwości złożenia sprawozdania BDO za rok poprzedni czyli 2021. Prowadzisz sklep internetowy? Niezależnie od tego, czy jesteś nowy na rynku i pojęcie BDO w kontekście sprzedaży internetowej jest Ci obce, czy może obiło Ci się o uszy, powinieneś skrupulatnie zagłębić się w temat, ponieważ oprócz RODO, Regulaminu, polityki prywatności to kluczowy czynnik prowadzenia sklepu internetowego – zgodnie z obowiązującym prawem.

Czym jest BDO dla sprzedaży internetowej?

Skrót BDO oznacza Bazę Danych Odpadowych. Zasadnicze pytanie powstaje teraz, gdy zastanawiasz się, czy do takiej bazy również musisz przystąpić prowadząc sklep internetowy i pisać coroczne sprawozdania. Otóż zasady tego kto ma obowiązek wystąpić o wpis do bazy BDO są stosunkowo jasne.

Wielu klientów myśli życzeniowo i pomija wpis do bazy BDO, co może wiązać się z przykrymi konsekwencjami prawnymi. Poniżej dokładniejsze wyjaśnienie przepisu, kto powinien mieć wpis do BDO prowadząc sklep internetowy.

Sprzedaż internetowa a BDO - opakowania i paczki
Prowadzenie sklepu internetowego a BDO

Sklep internetowy a BDO – na przykładzie pani Katarzyny.

Pani Katarzyna prowadzi sklep internetowy z rękodziełem. Pani Katarzyna ma działalność gospodarczą, cały przychód rozlicza przez swoją firmę. Rękodzieło Pani Katarzyny to gipsowe lub porcelanowe ozdoby, które musi bardzo dobrze zabezpieczyć przed wysyłką do docelowego klienta.

W tym celu pani Katarzyna korzysta z wszelkiego rodzaju opakowań. W skład nich wchodzą: koperty bąbelkowe, kartony faliste, wypełniacze, stretch itp. Po zapakowaniu wszystko należy dokładnie skleić i nadać w punkcie pocztowym lub u kuriera.

Cały powyższy proces i uzywane w nim produkty w celu zabezpieczenia swoich produktów oraz ich wysłania powoduje obowiązek złożenia wpisu do BDO przez panią Katarzynę. Co więcej, Pani Katarzyna swój numer BDO powinna mieć już nadany przed zrealizowaniem pierwszego zamówienia w swoim sklepie.

Sprzedaż internetowa a BDO w praktyce

W zasadzie większość produktów fizycznych będzie podlegać pod regulacje BDO. Nawet jeśli może wydawać się to przeszkodą, nie słyszałeś o tym, stanowi to filar prowadzenie ecommerce zgodnie z obowiazującym prawem. Wyjątkiem są na pewno wszelkie produkty cyfrowe sprzedawane za pomocą internetu. Podobna sytuacja ma miejsce gdy operujemy transakcjami związanymi z subskrypcjami. Dla osób zajmujących się affiliacją lub sprzedażą w modelu dropshippingu (w Polsce nazywa się to transakcjami łańcuchowymi) rejestracja w BDO nie jest obowiązkowa. Musi to jednak wynikać z umowy pomiędzy właścicielem sklepu, a hurtownią lub producentem. 

Masz obowiązek zarejestrować się do bazy BDO wtedy gdy:

  • importjesz produkty i wysyłasz je dalej w autorskich opakwoaniach. Do opakowania należy zaliczyć wszystkie folie, kartony, koperty.
  • Posiadasz sklep ecommerce i realizujesz wysyłkę w UE. 
  • Jesteś importerem innych dób fizycznych (produktów) w opakowanich zza granicy kraju
  • Zajmujesz się handlem elektorniką. Importowanie i odsprzedawanie elektroniki wiąże się z dodatkowymi, specjalnymi regulacjami prawnymi.
  • Oprócz opakowań wytwarzasz inne odpady niż te zwane komunalnymi.
BDO - sprzedaż poprzez sklep internetowy
prowadzenie sklepu internetowego - BDO

Kwalifikujesz się do BDO? Czeka Cię kilka dodatkowych obowiązków w Twoim sklepie. Sprawdź jak zmieni się Twoja internetowa sprzedaż.

Sklep internetowy i szeroko pojęta sprzedaż online to nie tylko rejestracja w BDO. Wraz z rejestracją naszego podmiotu pod którego szyldem dokonujemy wszelkich transakcji i relacji z klientami, czeka nas kilka ważnych zadań do wykonania. Oto ich pięciopunktowa, krótka lista:

  1. Systematyczne prowadzenie rejestru użytych opakowań. W skład takiej ewidencji wchodzą opakowania użyte do wysyłki, opakowania w których odebraliśmy importowane produkty lub opakowania, które wykorzystaliśmy do eksportu naszych dóbr.
  2. Dokonać corocznego sprawozdania BDO w sklepie internetowym. Takie podsumowanie zawiera nie tylko ilosć zużytych opakowań ale także ich masę. Na podstawie tego corocznego dokumentu wyliczana jest opłata na tzw. Kampanie edukacyjne. Ten nieformalny podatek należy uiścić zgodnie z terminarzem do Urzędu Marszałkowskiego na danym terytorium.
  3. Powyżej wspomniana wyliczona opłata na podstawie corocznego raportu BDO jest obowiązkowa. Zgodnie z obowiązującymi zasadami BDO, jeśli Twój podmiot nie prowadzi recyklingu lub odzysku stosowanych opakowań to taki podmiot jest zobowiązany raz w roku do uiszczenia odpowiedniej opłaty. Niezaleznie od ilości i od masy używanego opakowania w sklepie internetowym, na wysokość opłaty ma również rodzaj opakowania. Produkty pakowane w falistą tekturę będą inaczej rozliczane niż produkty pakowane np. w stretch lub popularne folie bąbelkowe.
  4. Dodatkowy spis wytworzonych przez przedsiębiorstwo odpadów. Taki rejestr należy przedłożyć tylko w sytuacji gdy firma wytwarza również inny rodzaj odpadów niż komunalne. Odpady komunalne to w dużym uproszczeniu odpady tzw. Bytowe, które wytwarza się podczas dnia codziennego w gospodarstwie domowym. W ich skład nie wchodzą odpady niebezpieczne lub eksploatacyjne odpady pojazdów.

Nanoszenie unikalnego numeru BDO na dokumentach sprzedażowych bądź opakowaniach. Aktualne przepisy (ustwa  z 14 grudnia 2012 roku) stanowią, że firmy, które są aktualnie zarejestrowane w BDO powinny w oficjalnych dokumentach sprzedażowych nanosić swój unikalny numer na tych dokumentach: Faktury Vat, paragony fiskalne ub umowy kupna bądź sprzedaży. Wprowadzanie numeru BDO jest wymagane już od momentu jego otrzymania.

BDO a sklep internetowy w liczbach. Opłaty, ceny.

W zależności od tego ile odpadów zużywamy oraz jak duże jest przedsiębiorstwo naliczana jest odpowiednia opłata. Roczne rozliczenie wyliczone jest według wzoru. Posiadanie kompleksowej księgowości, która rozlicza również BDO w sprzedaży internetowej jest tutaj nieoceniona.

Jednakże, dodatkowo istnieje opłata za utrzymanie numeru przypisanego do przedsiębiorstwa. Każdego kolejnego roku do końca lutego masz obowiązek zapłacić roczną opłatę za utrzymanie swojego numeru BDO. Ta opłata nie jest wysoka i wynosi od 100zł dla mikro i małych przedsiębiorstw do 300zł dla pozostałych podmiotów. 

Konsekwencje niedopilnowania obowiązków lub braku rejestracji w BDO twojego sklepu internetowego.

Należy pamietać, że skoro prowadzimy działalność wysyłkową, rejestracja w BDO jest obowiązkowa. Wyżej wymienione zostały wyjątki od obowiązku rejestracji. Co niesie za sobą niedopilnowanie wymogów BDO, błędny wpis do bazy lub po prostu brak rejestracji? Z całą pewnością są to kary finansowe, których widełki to zakres od 5 tysięcy do nawet miliona złotych. Niezależnie od skali działań, kwota ta nie jest współmierna do wypełnienia kilku obowiazków z zakresu opakowań i wymogów BDO w twoim sklepie internetowym.

Sprzedaż internetowa a BDO – podsumowanie

Otrzymanie numeru BDO nie jest trudne. Może się wydawać, że spełnienie wszystkich oczekiwań i wymogów przysporzy wielu trudów. Sam proces aplikacji o numer BDO dla sklepu internetowego (podmiotu) to przejście przez formularz online na platformie BDO. Przejscie przez wszystkie jego etapy jest dość intuicyjne i proste. 

Następnie w przeciągu 30 dni od rejestracji przyjdzie pod wskazany adres firmy adres z unikalnym numerem BDO. Numer to ciąg 9 kolejnych po sobie cyfr. Może wyglądać w ten sposób: 000027183. Nie ma specjalnego klucza według którego przydziela się BDO. Każda kolejna aplikująca osoba otrzymuje następny wolny numer.

W przypadku zaniechania prowadzenia działalności musisz również zrezygnować z usług BDO. W tym przypadku również wszystko załatwisz za pomocą oficjalnej platofrmy, jednak warto pamiętać, że wypis z BDO jest również odpłatny. Podlega obowiązkowej opłacie skarbowej.

sprzedaż internetowa z BDO
Podmiotowe i przedmiotowe zwolnienie z BDO

Podmiotowe i przedmiotowe zwolnienie z BDO

Szacuje się, że obowiązkiem rejestracji w systemie BDO może być objętych nawet ponad milion przedsiębiorców. Każda firma wprowadzająca na rynek produkty lub produkty w opakowaniach, wytwarzająca odpady inne niż komunalne albo prowadząca jednostki handlu detalicznego...

Opłaty w BDO

Opłaty w BDO

Wpis do rejestru bazy danych o odpadach jest obowiązkiem wielu przedsiębiorców. Nie każdy wie jednak, że z tym obowiązkiem wiążą się również opłaty.Baza danych o odpadach to system teleinformatyczny składający się z trzech modułów: rejestru, modułu ewidencyjnego i...

Nieprofesjonalne zbieranie odpadów a BDO

Nieprofesjonalne zbieranie odpadów a BDO

Rejestr BDO to zbiór różnorakich podmiotów. Figurują w nim firmy wprowadzające produkty oraz produkty w opakowaniach, prowadzące jednostki handlu detalicznego lub hurtowego, w których są oferowane torby na zakupy z tworzywa sztucznego, a także przedsiębiorstwa...