
Każdy lokal usługowy generuje dużą ilość odpadów. Ma to szczególne znaczenie w gastronomii, gdzie różnego typu nieczystości muszą być usuwane jak najszybciej. Od 2019 roku wiele firm musi dokonać obowiązkowego wpisu do BDO, czyli bazy danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami. Jest to specjalny rejestr prowadzony przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Co warto wiedzieć o tym rozwiązaniu?
Publiczny rejestr produktów i opakowań
BDO stanowi publiczny rejestr, w ramach którego gromadzone są informacje o podmiotach wprowadzających na rynek opakowania i gospodarujących odpadami. W ten sposób Ministerstwo Klimatu i Środowiska realizuje zwiększenie kontroli oraz ograniczenie zjawiska nieprawidłowego lub nielegalnego magazynowania odpadów. Baza danych jest systemem pozwalających na dokonywanie wpisów, prowadzenie ewidencji odpadów i opakowań oraz sporządzanie sprawozdań przeznaczonych do Urzędu Marszałkowskiego, które wysyłane są w formie elektronicznej za pośrednictwem Internetu.
Obowiązek uzyskania numeru rejestrowego
Obowiązek wpisu do BDO ma większość właścicieli lokali gastronomicznych w Polsce. Oznacza to konieczność wniesienia odpowiedniego wniosku jeszcze przed rozpoczęciem działalności gospodarczej. W przeciwnym razie firma naraża się na możliwość nałożenia far finansowych. Numer rejestrowy BDO jest potrzebny do odbierania odpadów przez przedsiębiorstwa zajmujące się ich utylizacja. Ten sam numer należy umieszczać na wszystkich ważnych dokumentach firmowych, podobnie jak NIP i REGON.
Rejestracja do BDO za pośrednictwem Internetu
Rejestracja w bazie danych BDO może być wykonana za pośrednictwem strony internetowej dostępnej pod adresem bdo.mos.gov.pl. Można to zrobić samodzielnie lub za pomocą jednej z firm doradczych z zakresu BDO działających na terenie całego kraju. Na stronie BDO znaleźć można szczegółowe instrukcje dotyczące sposobu korzystania z serwisu, jak również odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania związane z tym rejestrem. Wiele przydatnych informacji można znaleźć także w mediach społecznościowych typu facebook lub Youtube. Obsługa systemu może jednak sprawić spore trudności osobie, która nie chce poznawać dokładniej przepisów albo nie posługuje się komputerem i usługami online odpowiednio sprawnie.
Limity wagowe odpadów innych niż komunalne z perspektywy BDO
Obowiązek wpisu do systemu BDO nie dotyczy wszystkich przedsiębiorców prowadzących lokale gastronomiczne. Przepisy wymieniają odpady inne niż komunalne, które nie muszą być rejestrowane pod warunkiem nieprzekraczania odpowiednich limitów wagowych. Warto szczegółowo przyjrzeć się tym zapisom, aby nie narazić się na zbędne czynności lub kary wynikające z nieznajomości prawa obowiązującego w naszym kraju.
Wprowadzanie odpadów różnego typu
Lokalne gastronomiczne muszą być ewidencjonowane w rejestrze BDO, jeśli przekraczają ustalony roczny limit generowania odpadów. W szczególności dotyczy to następujących rodzajów opakowań:
- opakowania wykonane z papieru i tektury — do 0,5 Mg (tona) / rok,
- opakowania produkowane z tworzyw sztucznych — do 0,5 Mg (tona) / rok,
- opakowania metalowe różnego typu — do 1 Mg (tona) / rok,
- opakowania szklane o różnym przeznaczeniu — do 0,5 Mg (tona)/rok.
Rejestracja oleju posmażalniczego
Jeżeli firma wprowadza mniejszą ilość wymienionych odpadów, nie ma obowiązku rejestracji w BDO. Należy jednak zaznaczyć, że absolutnemu obowiązkowi rejestracji podlega zużyty olej posmażalniczy, czyli tak zwany UCO, nazywany tak od angielskiego określenia Used Coocking Oil. Jest on uznawany za szkodliwy i niebezpieczny dla zdrowia, dlatego jego ewidencja musi być prowadzona niezależnie od ilości wykorzystywania oleju w restauracji lub barze.

Oferowanie produktów w opakowaniach
Dostarczanie dań w plastikowych torbach
Inne wyłączenia obowiązkowego wpisu do BDO

Opłaty związane z wpisem do bazy danych odpadów – BDO
Prowadzenie bieżącej ewidencji opakowań
Dodatkowa opłata produktowa za odpady
Stałe prowadzenie kampanii edukacyjnych
Regularne składanie sprawozdań
Warto dodać, że sprawozdania za opakowania wprowadzone do obrotu należy składać w terminie do 15 marca każdego kolejnego roku po uzyskaniu wpisu do BDO. Dokumenty przesyłane są elektronicznie, dlatego nie naraża to firmy na dużą ilość dodatkowych obowiązków. Regularne i odpowiedzialne gospodarowaniu odpadami wspiera ochronę środowiska naturalnego. Jest to wkład w czyste otoczenie dla nas i naszych dzieci. W zakresie składania sprawozdań BDO (obsługi BDO) również można skorzystać z pomocy profesjonalistów.