Nie myl opakowań z odpadami

utworzone przez | 15/04/2025 | Obowiązek BDO

Opakowania a odpady – jak je prawidłowo rozróżniać i rejestrować

Wraz z wprowadzeniem systemu BDO w jednej bazie danych umieszczono zarówno rejestry dotyczące opakowań, jak i odpadów. Na pierwszy rzut oka może wydawać się to logiczne, ale w praktyce prowadzi do wielu nieporozumień.

Warto mieć świadomość, że opakowania i odpady z opakowań to nie to samo. Przedsiębiorca, który kupuje opakowania w celu zapakowania swoich produktów – np. kartony, foliopaki czy koperty – działa w innym obszarze niż ten, który wytwarza odpady powstałe z rozpakowywania materiałów czy innych procesów produkcyjnych.

Każdy z tych przypadków podlega innym obowiązkom i rejestruje się go w innym miejscu w systemie BDO. Co więcej, każde z nich ma swoje odrębne wymagania sprawozdawcze, które należy spełnić, by uniknąć błędów podczas kontroli i składania raportów.

Dlatego tak ważne jest, by przedsiębiorcy byli świadomi różnic między opakowaniami wprowadzanymi na rynek, a odpadami powstałymi z użytkowania opakowań. To nie tylko różne kategorie w rejestrze BDO, ale też zupełnie inne ścieżki dokumentacyjne i obowiązki prawne.

Opakowania a odpady – jak je odróżnić i poprawnie rejestrować w BDO

BDO – jedno narzędzie, różne obowiązki

System BDO, czyli baza danych o produktach i opakowaniach oraz gospodarce odpadami, został stworzony po to, aby ułatwić firmom zarządzanie obowiązkami środowiskowymi. W praktyce jednak połączenie rejestrów dotyczących opakowań i odpadów w jednej bazie budzi sporo niejasności. Szczególnie trudne bywa właściwe rozróżnienie, kiedy mamy do czynienia z produktem, a kiedy z odpadem.

Kiedy opakowanie staje się odpadem?

Wielu przedsiębiorców używa opakowań w swojej codziennej działalności – kupują je, pakują w nie towary i wysyłają do klientów. W takim przypadku są wprowadzającymi opakowania na rynek. Jeśli natomiast rozpakowują towary dostarczone przez kontrahentów, opakowania te stają się odpadem, który trzeba zarejestrować i odpowiednio udokumentować.

Choć oba przypadki dotyczą tych samych przedmiotów – pudełek, folii, kartonów – różnica tkwi w ich funkcji i pochodzeniu. A to oznacza zupełnie inne obowiązki sprawozdawcze i formalne.

Opakowania – obowiązki wprowadzającego na rynek

Jeżeli kupujesz opakowania i wykorzystujesz je do pakowania swoich produktów:

  • musisz dokonać wpisu do rejestru BDO,
  • powinieneś prowadzić ewidencję ilości wprowadzonych opakowań,
  • masz obowiązek składania rocznych sprawozdań,
  • w niektórych przypadkach jesteś zobowiązany do uiszczenia opłaty produktowej.

W tym kontekście opakowanie to produkt, który po użyciu trafi do konsumenta i dopiero wtedy stanie się odpadem.

Odpady opakowaniowe – obowiązki wytwórcy odpadów

Jeśli w Twojej firmie powstają odpady opakowaniowe (np. rozpakowujesz surowce od dostawców), to:

  • musisz być zarejestrowany w BDO jako wytwórca odpadów,
  • powinieneś prowadzić Kartę Ewidencji Odpadów (KEO),
  • konieczne może być wystawianie Kart Przekazania Odpadów (KPO),
  • obowiązują Cię zupełnie inne kody odpadów niż w przypadku opakowań produktowych.

Pomylenie tych kategorii może skutkować nieprawidłowym prowadzeniem ewidencji, a w konsekwencji – problemami podczas kontroli lub sankcjami administracyjnymi.

Dlaczego łatwo o pomyłkę?

Opakowania i odpady opakowaniowe wyglądają identycznie, ale z punktu widzenia prawa ich ewidencja przebiega zupełnie inaczej. Co więcej, wpisy do systemu BDO dla każdej z tych kategorii dokonywane są osobno i mają różne formularze.

Warto mieć świadomość, że:

  • opakowanie jako produkt wymaga rejestracji innego rodzaju niż odpad,
  • rejestracja i raportowanie odbywa się w osobnych sekcjach systemu,
  • obowiązują inne terminy i wzory dokumentów.

Co możesz zrobić, żeby uniknąć błędów?

Przeanalizuj działalność swojej firmy

Zastanów się, czy jesteś tylko wprowadzającym opakowania, czy także wytwarzasz odpady z opakowań. A może pełnisz obie role? To ważne rozróżnienie, które wpływa na Twoje obowiązki w systemie BDO.

Oddziel obowiązki ewidencyjne

Nie prowadź jednej ewidencji dla opakowań i odpadów. Stwórz osobne zestawienia, stosuj właściwe kody i pilnuj oddzielnych terminów sprawozdawczych.

Korzystaj z pomocy specjalistów

System BDO jest złożony, a błędy mogą kosztować nie tylko czas, ale i pieniądze. W AKU-TECH pomagamy firmom:

  • poprawnie rozdzielić obowiązki dotyczące opakowań i odpadów,
  • prowadzić ewidencję KEO i KPO,
  • przygotować się do kontroli,
  • składać kompletne i zgodne sprawozdania.

Świadome zarządzanie opakowaniami to mniej stresu i ryzyka

Dobrze prowadzona dokumentacja w BDO to nie tylko wymóg prawny, ale też zabezpieczenie firmy na wypadek kontroli. Im lepiej rozumiesz różnice między opakowaniami a odpadami, tym łatwiej poradzisz sobie z codziennymi obowiązkami. W razie wątpliwości warto sięgnąć po wsparcie doświadczonych doradców.

Dowiedz się więcej o naszej obsłudze BDO