Prowadzisz sklep internetowy, zakład produkcyjny lub pizzerię? Dostarczasz towary, które owijasz folią stretch, pakujesz w kartony lub po prostu wkładasz do koperty? Jeżeli tak, to musisz zdawać sobie sprawę z tego, że zajmujesz się wprowadzaniem produktów w opakowaniach.
Każdego dnia tysiące przedsiębiorców pakuje swoje produkty w różnego rodzaju opakowania. Szczególnie w ostatnich latach wzrosło zainteresowanie zakupami internetowymi, częściej też zamawiamy żywność na wynos. Z dnia na dzień wiele firm uzyskało zatem status prawny podmiotu „wprowadzającego produkty w opakowaniach”. Wiele instytucji z kolei od lat prowadzi taką działalność, ale w ogóle nie jest świadoma swoich obowiązków. Jak przedstawiają się obowiązki wprowadzającego opakowania lub produkty w opakowaniach w stosunku do BDO?
BDO a sklep internetowy – kim jest wprowadzający na rynek produkty w opakowaniach?
Prowadzenie sklepu internetowego w głównej mierze ma związek ze sprzedażą produktów fizycznych. Produkty te najczęściej wysyłane są do klientów w opakowaniach, które chronią je podczas transportu. W tym celu bardzo często wykorzystuje się folie stretch, kartony tekturowe, koperty bąbelkowe czy foliopaki kurierskie.
Jeżeli Twoje przedsiębiorstwo również zajmuje się wysyłką produktów, według przepisów, które weszły w życie 13 czerwca 2013 roku, jesteś zobligowany do złożenia wniosku o nadanie numeru rejestrowego w BDO oraz rozliczania się z wprowadzonych opakowań. Numer ten powinno się mieć już w momencie pierwszej wysyłki.
BDO sprzedaż internetowa – kiedy musisz się zarejestrować?
Obecnie funkcjonuje kilka głównych przesłanek zawartych w przepisach, które obligują przedsiębiorcę do zarejestrowania się w bazie. BDO sklep internetowy wiąże się bowiem z niemałą odpowiedzialnością. W przypadku e-commerce, musisz zarejestrować się w BDO, kiedy:
- po raz pierwszy wprowadzasz na terytorium Polski produkty w opakowaniach,
- wysyłasz produkty w opakowaniach poza granicę kraju,
- sprowadzasz towary na teren kraju spoza jego granic,
- importujesz ogólnie pojętą elektronikę,
- wytwarzasz odpady inne niż komunalne.
BDO obsługa firm – co należy do opakowań?
Wiele przedsiębiorców zastanawia się, czym tak właściwie są uregulowane przez ustawę opakowania produktów. Wiele z nich nie zdaje sobie bowiem sprawy z tego, że nawet etykiety adresowe prawnie zaliczane są do opakowań. Co jeszcze zawiera się w ustawie? Wszystkie materiały użyte do wysyłki, czyli:
- koperty,
- pudełka,
- różne wypełniacze,
- folia stretch,
- foliopaki kurierskie,
- taśma klejąca.
BDO zlecenia – jakie obowiązki należą do wprowadzającego na rynek produktów w opakowaniach?
Wyróżniamy siedem najważniejszych obowiązków:
- Uzyskanie wpisu do BDO.
- Prowadzenie ewidencji dotyczącej zużytych opakowań oraz ich masy wprowadzonych opakowań.
- Osiągnięcie odpowiedniego poziomu odzysku i recyklingu odpadów opakowań.
- Uiszczanie corocznej opłaty produktowej BDO oraz opłaty na kampanie edukacyjne.
- Składanie corocznego sprawozdania z wytworzonych odpadów.
- Zamieszczanie numeru rejestrowego na dokumentach.
- Uiszczanie corocznej opłaty za utrzymanie numeru BDO.
Jeżeli nie wiesz, czy Twoje przedsiębiorstwo podlega przepisom BDO, skorzystaj z usług typu BDO outsourcing. Audyt BDO okazuje się być bardzo pomocny. Nieprzestrzeganie obowiązków może nas bowiem słono kosztować – kary zaczynają się od 5 tysięcy złotych, a w wyjątkowych przypadkach mogą wiązać się z wydatkiem rzędu 1 miliona złotych.
Rejestracja w BDO – szybko i bezproblemowo
Jak zarejestrować się w BDO?
- Należy przejść na stronę logowania do rejestru BDO oraz zalogować się korzystając z usługi e-dowód lub z Profilu Zaufanego.
- System przekieruje nas automatycznie do naszego konta w Rejestrze.
- Wypełnianie wniosków BDO – z lewej strony będzie widniała zakładka „Wnioski”, a dalej „Nowy wniosek rejestracyjny”.
- System upewni się, czy na pewno chcemy utworzyć nowy wniosek rejestracyjny.
- Następnie należy podać dane firmy.
- W tym momencie przechodzimy do najważniejszej części – musimy wskazać siebie jako wprowadzających produkty lub opakowania.
- Odszukanie i wypełnienie pól zgodnie ze specyfiką prowadzonej przez nas działalności.
- Zaakceptowanie oświadczenia i dołączenie dowodu opłaty rejestrowej.