604 916 366 r_trzaska@aku-tech.pl

Prowadzisz sklep internetowy, zakład produkcyjny lub pizzerię? Dostarczasz towary, które owijasz folią stretch, pakujesz w kartony lub po prostu wkładasz do koperty? Jeżeli tak, to musisz zdawać sobie sprawę z tego, że zajmujesz się wprowadzaniem produktów w opakowaniach. 

Każdego dnia tysiące przedsiębiorców pakuje swoje produkty w różnego rodzaju opakowania. Szczególnie w ostatnich latach wzrosło zainteresowanie zakupami internetowymi, częściej też zamawiamy żywność na wynos. Z dnia na dzień wiele firm uzyskało zatem status prawny podmiotu „wprowadzającego produkty w opakowaniach”. Wiele instytucji z kolei od lat prowadzi taką działalność, ale w ogóle nie jest świadoma swoich obowiązków. Jak przedstawiają się obowiązki wprowadzającego opakowania lub produkty w opakowaniach w stosunku do BDO? 

Opakowania w BDO

BDO a sklep internetowy – kim jest wprowadzający na rynek produkty w opakowaniach?

Prowadzenie sklepu internetowego w głównej mierze ma związek ze sprzedażą produktów fizycznych. Produkty te najczęściej wysyłane są do klientów w opakowaniach, które chronią je podczas transportu. W tym celu bardzo często wykorzystuje się folie stretch, kartony tekturowe, koperty bąbelkowe czy foliopaki kurierskie.

Jeżeli Twoje przedsiębiorstwo również zajmuje się wysyłką produktów, według przepisów, które weszły w życie 13 czerwca 2013 roku, jesteś zobligowany do złożenia wniosku o nadanie numeru rejestrowego w BDO oraz rozliczania się z wprowadzonych opakowań. Numer ten powinno się mieć już w momencie pierwszej wysyłki.

Opakowania w sklepie internetowym a wpis do BDO

BDO sprzedaż internetowa – kiedy musisz się zarejestrować?

Obecnie funkcjonuje kilka głównych przesłanek zawartych w przepisach, które obligują przedsiębiorcę do zarejestrowania się w bazie. BDO sklep internetowy wiąże się bowiem z niemałą odpowiedzialnością. W przypadku e-commerce, musisz zarejestrować się w BDO, kiedy:

  • po raz pierwszy wprowadzasz na terytorium Polski produkty w opakowaniach,
  • wysyłasz produkty w opakowaniach poza granicę kraju,
  • sprowadzasz towary na teren kraju spoza jego granic,
  • importujesz ogólnie pojętą elektronikę,
  • wytwarzasz odpady inne niż komunalne.

BDO obsługa firm – co należy do opakowań?

Wiele przedsiębiorców zastanawia się, czym tak właściwie są uregulowane przez ustawę opakowania produktów. Wiele z nich nie zdaje sobie bowiem sprawy z tego, że nawet etykiety adresowe prawnie zaliczane są do opakowań. Co jeszcze zawiera się w ustawie? Wszystkie materiały użyte do wysyłki, czyli:

  • koperty,
  • pudełka,
  • różne wypełniacze,
  • folia stretch,
  • foliopaki kurierskie,
  • taśma klejąca.
    Pakowanie i etykiety adresowe w firmie które ma obowiązek wpisu do BDO

    BDO zlecenia – jakie obowiązki należą do wprowadzającego na rynek produktów w opakowaniach?

    Wyróżniamy siedem najważniejszych obowiązków:

    1. Uzyskanie wpisu do BDO.
    2. Prowadzenie ewidencji dotyczącej zużytych opakowań oraz ich masy wprowadzonych opakowań.
    3. Osiągnięcie odpowiedniego poziomu odzysku i recyklingu odpadów opakowań.
    4. Uiszczanie corocznej opłaty produktowej BDO oraz opłaty na kampanie edukacyjne.
    5. Składanie corocznego sprawozdania z wytworzonych odpadów.
    6. Zamieszczanie numeru rejestrowego na dokumentach.
    7. Uiszczanie corocznej opłaty za utrzymanie numeru BDO.

    Jeżeli nie wiesz, czy Twoje przedsiębiorstwo podlega przepisom BDO, skorzystaj z usług typu BDO outsourcing. Audyt BDO okazuje się być bardzo pomocny. Nieprzestrzeganie obowiązków może nas bowiem słono kosztować – kary zaczynają się od 5 tysięcy złotych, a w wyjątkowych przypadkach mogą wiązać się z wydatkiem rzędu 1 miliona złotych.

    Rejestracja w BDO – szybko i bezproblemowo

    Jak zarejestrować się w BDO?

    1. Należy przejść na stronę logowania do rejestru BDO oraz zalogować się korzystając z usługi e-dowód lub z Profilu Zaufanego.
    2. System przekieruje nas automatycznie do naszego konta w Rejestrze.
    3. Wypełnianie wniosków BDO – z lewej strony będzie widniała zakładka „Wnioski”, a dalej „Nowy wniosek rejestracyjny”.
    4. System upewni się, czy na pewno chcemy utworzyć nowy wniosek rejestracyjny.
    5. Następnie należy podać dane firmy.
    6. W tym momencie przechodzimy do najważniejszej części – musimy wskazać siebie jako wprowadzających produkty lub opakowania.
    7. Odszukanie i wypełnienie pól zgodnie ze specyfiką prowadzonej przez nas działalności.
    8. Zaakceptowanie oświadczenia i dołączenie dowodu opłaty rejestrowej.