604 916 366 r_trzaska@aku-tech.pl

BDO dla sklepu internetowego

Obowiązek stosowania BDO to kilka dodatkowych obowiązków dla Twojego sklepu internetowego.

Sprawa BDO w sklepie internetowym

Skrót BDO bardzo zyskał na popularności pod koniec pierwszego kwartału 2022 roku. Dlaczego? Bowiem 15 marca przepadł ostatni termin możliwości złożenia sprawozdania BDO za rok poprzedni czyli 2021. Prowadzisz sklep internetowy? Niezależnie od tego czy jesteś nowy na rynku i pojęcie BDO jest Ci obce, czy coś obiło Ci się o uszy, powinieneś skrupulatnie zagłębić się w temat, ponieważ oprócz RODO, Regulaminu, polityki prywatności to kluczowy czynnik prowadzenia sklepu internetowego zgodnie z obowiązującym prawem.

Czym jest BDO dla sprzedaży internetowej?

Skrót BDO oznacza Bazę Danych Odpadowych. Zasadnicze pytanie powstaje teraz, gdy zastanawiasz się czy do takiej bazy również musisz przystąpić i pisać coroczne sprawozdania. Otóż zasady tego kto ma obowiązek wystąpić o wpis do bazy BDO są stosunkowo jasne.

Wielu klientów myśli życzeniowo i naumyślnie nie występuje o wpis do bazy co może wiązać się z przykrymi konsekwencjami prawnymi. Poniżej wyjaśnienie przepisu, kto powinien przyłączyć do BDO prowadząc sklep internetowy.

Kompleksowa obsługa BDO - zlecanie BDO
Zarządzanie profilem BDO / prowadzenie ewidencji odpadów BDO / szkolenia BDO

Sklep internetowy a BDO – na przykładzie pani Katarzyny.

Pani Katarzyna prowadzi sklep internetowy z rękodziełem. Pani Katarzyna ma działalność gospodarczą, cały przychód rozlicza przez swoją firmę. Rękodzieło Pani Katarzyny to gipsowe lub porcelanowe ozdoby, które musi bardzo dobrze zabezpieczyć przed wysyłką do docelowego klienta.

W tym celu pani Katarzyna korzysta z wszelkiego rodzaju opakowań. W skład nich wchodzą: koperty bąbelkowe, kartony faliste, wypełniacze, stretch itp. Po zapakowaniu wszystko należy dokładnie skleić i nadać w punkcie pocztowym lub u kuriera.

Cały powyższy proces i uzywane w nim produkty w celu zabezpieczenia swoich produktów oraz ich wysłania powoduje obowiązek złożenia wpisu do BDO przez panią Katarzynę. Co więcej, Pani Katarzyna swój numer BDO powinna mieć już nadany przed zrealizowaniem pierwszego zamówienia w swoim sklepie.

BDO dla sklepów internetowych w praktyce

W zasadzie większość produktów fizycznych będzie podlegać pod regulacje BDO. Nawet jeśli może wydawać się to przeszkodą, nie słyszałeś o tym, stanowi to filar prowadzenie ecommerce zgodnie z obowiazującym prawem. Wyjątkiem są na pewno wszelkie produkty cyfrowe sprzedawane za pomocą internetu. Podobna sytuacja ma miejsce gdy operujemy transakcjami związanymi z subskrypcjami. Dla osób zajmujących się affiliacją lub sprzedażą w modelu droppshippingu (w Polsce nazywa się to transakcjami łańcuchowymi) rejestracja w BDO nie jest obowiązkowa. Musi to jednak wynikać z umowy pomiędzy właścicielem sklepu a hurtownią lub producentem. 

Masz obowiązek zarejestrować się do bazy BDO wtedy gdy:

  • importjesz produkty i wysyłasz je dalej w autorskich opakwoaniach. Do opakowania należy zaliczyć wszystkie folie, kartony, koperty.
  • Posiadasz sklep ecommerce i realizujesz wysyłkę w UE. 
  • Jesteś importerem innych dób fizycznych (produktów) w opakowanich zza granicy kraju
  • Zajmujesz się handlem elektorniką. Importowanie i odsprzedawanie elektroniki wiąże się z dodatkowymi, specjalnymi regulacjami prawnymi.
  • Oprócz opakowań wytwarzasz inne odpady niż te zwane komunalnymi.
BDO dla sklepu internetowego

Kwalifikujesz się do BDO? Czeka Cię kilka dodatkowych obowiązków w Twoim sklepie. Sprawdź jak zmieni się Twoja internetowa sprzedaż.

Sklep internetowy i szeroko pojęta sprzedaż online to nie tylko rejestracja w BDO. Wraz z rejestracją naszego podmiotu pod którego szyldem dokonujemy wszelkich transakcji i relacji z klientami, czeka nas kilka ważnych zadań do wykonania. Oto ich pięciopunktowa, krótka lista:

  1. Systematyczne prowadzenie rejestru użytych opakowań. W skład takiej ewidencji wchodzą opakowania użyte do wysyłki, opakowania w których odebraliśmy importowane produkty lub opakowania, które wykorzystaliśmy do eksportu naszych dóbr.
  2. Dokonać corocznego sprawozdania BDO w sklepie internetowym. Takie podsumowanie zawiera nie tylko ilosć zużytych opakowań ale także ich masę. Na podstawie tego corocznego dokumentu wyliczana jest opłata na tzw. Kampanie edukacyjne. Ten nieformalny podatek należy uiścić zgodnie z terminarzem do Urzędu Marszałkowskiego na danym terytorium.
  3. Powyżej wspomniana wyliczona opłata na podstawie corocznego raportu BDO jest obowiązkowa. Zgodnie z obowiązującymi zasadami BDO, jeśli Twój podmiot nie prowadzi recyklingu lub odzysku stosowanych opakowań to taki podmiot jest zobowiązany raz w roku do uiszczenia odpowiedniej opłaty. Niezaleznie od ilości i od masy używanego opakowania w sklepie internetowym, na wysokość opłaty ma również rodzaj opakowania. Produkty pakowane w falistą tekturę będą inaczej rozliczane niż produkty pakowane np. w stretch lub popularne folie bąbelkowe.
  4. Dodatkowy spis wytworzonych przez przedsiębiorstwo odpadów. Taki rejestr należy przedłożyć tylko w sytuacji gdy firma wytwarza również inny rodzaj odpadów niż komunalne. Odpady komunalne to w dużym uproszczeniu odpady tzw. Bytowe, które wytwarza się podczas dnia codziennego w gospodarstwie domowym. W ich skład nie wchodzą odpady niebezpieczne lub eksploatacyjne odpady pojazdów.

Nanoszenie unikalnego numeru BDO na dokumentach sprzedażowych bądź opakowaniach. Aktualne przepisy (ustwa  z 14 grudnia 2012 roku) stanowią, że firmy, które są aktualnie zarejestrowane w BDO powinny w oficjalnych dokumentach sprzedażowych nanosić swój unikalny numer na tych dokumentach: Faktury Vat, paragony fiskalne ub umowy kupna bądź sprzedaży. Wprowadzanie numeru BDO jest wymagane już od momentu jego otrzymania.

BDO a sklep internetowyw liczbach. Opłaty, ceny.

W zależności od tego ile odpadów zużywamy oraz jak duże jest przedsiębiorstwo naliczana jest odpowiednia opłata. Roczne rozliczenie wyliczone jest według wzoru. Posiadanie kompleksowej księgowości, która rozlicza również BDO w sprzedaży internetowej jest tutaj nieoceniona.

Jednakże, dodatkowo istnieje opłata za utrzymanie numeru przypisanego do przedsiębiorstwa. Każdego kolejnego roku to końca lutego masz obowiązek zapłacić roczna opłatę za utrzymanie swojego numeru BDO. Ta opłata nie jest spektakularna i wynosi od 100zł dla mikro i małych przedsiębiorstw do 300zł dla pozostałych podmiotów. 

Konsekwencje niedopilnowania obowiązków lub braku rejestracji w BDO twojego sklepu internetowego.

Należy pamietać, że skoro prowadzimy działalność wysyłkową, rejestracja w BDO jest obowiązkowa. Wyżej wymienione zostały wyjątki od obowiązku rejestracji. Co niesie za sobą niedopilnowanie wymogów BDO, błędny wpis do bazy lub po prostu brak rejestracji? Z całą pewnośćią są to kary finansowe, których widełki to zakres od 5 tysięcy złotych nawet do miliona złotych. Niezależnie od skali działań, kwota ta nie jest współmierna do wypełnienia kilku obowiazków z zakresu opakowań i wymogów BDO w twoim sklepie internetowym.

Sprzedaż internetowa a BDO – podsumowanie

Otrzymanie numeru BDO nie jest trudne. Może się wydawać, że spełnienie wszystkich oczekiwań i wymogów przysporzy wielu trudów. Sam proces aplikacji o numer BDO dla sklepu internetowego (podmitou) to przejście przez formularz online na platformie BDO. Przejscie przez wszystkie jego etapy jest dość intuicyjne i proste. 

Następnie w przeciągu 30dni o rejestracji przyjdzie pod wskazany adres firmy adres z unikalnym numerem BDO. Numer to ciąg 9 kolejnych po sobie cyfr. Może wyglądać w ten sposób: 000027183. Nie ma specjalnego klucza według którego przydziela się BDO. Każda kolejna aplikująca osoba otrzymuje następny wolny numer.

W pzypadku zaniechania prowadzenia działalności musisz również zrezygnować z uslug BDO. W tym przypadku również wszystko załatwisz za pomocą oficjalnej platofrmy, jednak warto pamiętać, że wypis z BDO jest również odpłatny. Podlega obowiązkowej opłacie skarbowej.

Wprowadzanie na rynek produktów w opakowaniach

Wprowadzanie na rynek produktów w opakowaniach

Prowadzisz sklep internetowy, zakład produkcyjny lub pizzerię? Dostarczasz towary, które owijasz folią stretch, pakujesz w kartony lub po prostu wkładasz do koperty? Jeżeli tak, to musisz zdawać sobie sprawę z tego, że zajmujesz się wprowadzaniem produktów w...

BDO – problemy i proste rozwiązanie

BDO – problemy i proste rozwiązanie

W przestrzeni publicznej funkcjonuje wiele różnych skrótowców, które straszą swoim brakiem jasności i przejrzystości. Mimo wszystko warto się z nimi zapoznać i oswoić, bo niekiedy takie braki mogą skutkować dotkliwymi konsekwencjami, również finansowymi. Brak...

BDO – kto MUSI się rejestrować?

BDO – kto MUSI się rejestrować?

Baza Danych Odpadowych nazywana też Bazą danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami od 1 stycznia 2020 r. powinna być prowadzona w formie elektronicznej. Z racji epidemii pozwolono na pewne odstępstwa od tej zasady i do końca 2020 roku niektórzy...

Czy warto zlecać BDO firmie zewnętrznej?

Czy warto zlecać BDO firmie zewnętrznej?

Każdy przedsiębiorca ma na swojej głowie sporo obowiązków związanych z prowadzeniem działalności oraz dopełnianiem różnego typu formalności. Bez wątpienia lista obowiązków jest długa. Nie zmienia to jednak faktu, że brak złożenia odpowiednich dokumentów w terminie lub...

Co KONIECZNIE MUSISZ wiedzieć o BDO jako przedsiębiorca?

Co KONIECZNIE MUSISZ wiedzieć o BDO jako przedsiębiorca?

Wciąż nie każdy przedsiębiorca jest świadomy, że od 1 stycznia 2020 każde przedsiębiorstwo, które wytwarza odpady inne niż komunalne, ma obowiązek wpisu do rejestru Bazy Danych Odpadowych (BDO). W praktyce oznacza to, że niemal każda firma powinna zarejestrować się w...