Przedsiębiorcy wprowadzający na rynek produkty w opakowaniach zobowiązani są do zarejestrowania się w BDO, czyli Bazie Danych Odpadowych. Należy wiedzieć jednak, że obowiązkowi temu nie podlegają wszystkie firmy. Warto więc przyjrzeć się tej kwestii nieco lepiej.
BDO a sklep internetowy – kiedy wpis do BDO jest konieczny?
Wpisu do BDO dokonać muszą wszystkie sklepy internetowe, które prowadzą handel towarem fizycznym, podlegającym wysyłce konwencjonalnymi metodami. Jeżeli więc wysyła się cokolwiek do klienta i jest to zapakowane w karton, worek foliowy, folię bąbelkową, czy podobne opakowanie, to konieczne jest zgłoszenie do BDO. Ważne jest to, że BDO w sklepie internetowym jest obowiązkiem już od pierwszej wysyłki, więc zgłoszenia najlepiej jest dokonać już w momencie otwierania sklepu. Obowiązek wpisu do BDO istnieje również w przypadku firm, które sprzedają towary w oryginalnych opakowaniach, albo zajmują się produkcją i handlem samymi opakowaniami.
BDO a sprzedaż internetowa – kiedy wpis do BDO można pominąć?
Ustawodawca przewiduje kilka wyjątków, które nie podlegają obowiązkowi rejestracji w BDO. Wyjątki te dotyczą jednak odpadów komunalnych, rolniczych i innych ich rodzajów i nie znajdują zastosowania w przypadku sklepów internetowych. W praktyce więc wszystkie sklepy podlegają obowiązkowi zgłoszenia do bazy i ewidencjonowania wykorzystywanych opakowań i wytwarzanych odpadów. Firmy, które uzyskały pozwolenie zintegrowane, nie muszą tego robić z racji tego, że zgłoszenie jest w tym przypadku wysyłane z automatu.